06.07.2019
«Centralny Port Lotniczy spowoduje postęp PKB»

Powstanie Środkowego Portu Komunikacyjnego przyczyni się do wzrostu PKB i nie zagrozi portom lokalnym - mówi dyrektor Towarzystwa Państwowego "Porty Lotnicze" Mariusz Szpikowski. CPK "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów. Rząd szacuje, że inwestycja pochłonie 31-35 mld zł.

Szpikowski powiedział, że nowe lotnisko będzie miejscem, gdzie będą zwożeni pasażerowie spośród Polski, ale także z krajów ościennych. - Dlatego tak ważna jest wielka pozycja narodowego przewoźnika, to znaczy PLL LOT. A też dojazd do lotniska koleją i samochodem czy autobusem - wskazał.

Jego zdaniem będzie to zupełnie nowy cywilizacyjny projekt. - Z tym wszystkim kojarzy się powstanie nowych pomieszczeń pracy - coś więcej niż jeżeli chodzi o samą skład CPK, ale potem, kiedy będą potrzebni pracownicy do obsługi portu. Natomiast kiedy ludzie mają fuchę, zaczynają wydawać zarobione pieniądze. To prowadzi do popytu i wzrostu PKB - mówił. Dodatkowo - jak na przykład podkreślił - "pasażerowie przywiezieni z zewnątrz naszego kraju także będą mogli wydawać po porcie swoje pieniądze, jakie możliwości także przełoży się dzięki nasze PKB".

Centralny Port Lotniczy pociągnie zbyt sobą kolejne inwestycje

- Jeśli dodatkowo będzie tam przewóz towarów, które dzisiaj wyłącznie przejeżdżają przez nasz państwo, to stworzymy centra logistyczne, przeładunkowe - powiedział. W jego opinii inwestycja poniższa pociągnie za sobą różne, "okołoportowe", takie jak pensjonaty, biura, sklepy czy centra kongresowe.

Szpikowski uważa, że powstanie CPK zostanie oznaczać jednak zamknięcie dla pasażerów warszawskiego Lotniska Chopina. - Zostawienie tego lotniska jako portu dla niedrogich przewoźników zupełnie się mija z celem. Ale pies z kulawą nogą nie zakłada, że Lotnisko Chopina będzie stało puste - tłumaczył.

Szef PPL przekonywał, że żaden z portów regionalnych odrzucić ucierpi z powodów CPK. Powiedział jednak, że pasażerowie z całej Polski będą mogli dojeżdżać pociągami do CPK, by dalej zdołać lecieć w świat, natomiast nie "jak dotychczas - podróżować z portów regionalnych do hubów ościennych jak i również stamtąd dalej udawać się w podróż".

Jego zdaniem z portów regionalnych mogliby korzystać pasażerowie niskokosztowych przewoźników. "CPK dla takich linii nie będzie sprofilowany" - mówił.

Stanisławów dobrym rozwiązaniem dla CPK?

W ocenie Szpikowskiego, miejscowość Stanisławów spełnia wszystkie wzory potrzebne do powstania międzynarodowego portu komunikacyjnego. - Spełnione jest kryterium bliskości węzłów komunikacyjnych, kolejowych i na drodze. Przy takiej inwestycji muszą być odpowiednie uwarunkowania środowiskowe i odpowiednie rezerwy terenów. Lotnisko to także strefy ekonomiczne i to, co się tam będzie działo. Te kryteria realizuje Stanisławów - przekonywał.

Pytany o ewentualne zaangażowanie finansowe PPL w nowatorską inwestycję, Szpikowski powiedział, że to decyzja rządu. - Bardzo dobrze, że rząd podjął decyzję o budowie CPK. To bardzo rzetelna dla nas wszystkich informacja - podsumował szef PPL.

Rząd we wtorek wysłuchał informacji ws. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i zobowiązał Mikołaja Wilda do przedstawienia w przyszłym tygodniu uchwały, w jakiej zostanie wskazane pozycja, kalendarium i harmonogram naszej największej planowanej przez naszego kraju rząd inwestycji. Stały Komitet Rady Ministrów koncepcję przyjął na czwartkowym posiedzeniu, natomiast rząd ma się tą kobietą zająć przyszłym tygodniu. Po piątek Wild na narady prasowej zaprezentował ją dziennikarzom.

Lotnisko Chopina staje się niewydolne

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, iż warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. obrotu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski zużycia swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12, 8 mln pasażerów, a w naszym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez w pierwszej kolejności osiem miesięcy br. przystań obsłużył 10, 4 mln pasażerów – to o 24 proc. więcej, niźli w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 mln ludzi rocznie.

PPL zarządza m. in. największym portem po Polsce, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina.

Tagi: Kierowniczy Port Lotniczy PKB Nasze państwo Komentując korzystasz z przybory Facebooka. Publikowane komentarze będą prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Przepis i zasady obowiązujące w Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem zdanie o likwidacji OFE. Na jeszcze gorsze"

  • Jeśli jakiś człowiek spóźnił się ze złożeniem PIT, może uniknąć kary. Wystarczy czynny żal

REKLAMY Koniec budynku wielorodzinnym reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker próbuje zniknąć spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał nowe zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Idea Banku jak i również kilkunastu pracowników. Chodzi o aferę GetBack

Notowanie