22.06.2019
Audi RS3 - recenzja samochodu

Niewielkie sedany wiążą się z tak „porywającymi” pojazdami, jak Volkswagen Jetta lub Opel Astra. Większość periodu spędzają w drodze w działkę, do dyskontu, lub wożąc dzieci do przedszkola. Jedyne, czego się od nich wymaga to, żeby zmieściły jak najwięcej i przewiozły użytkowników sprawnie i jak najtaniej z punktu A do punktu B. Jest jednak niewielki, kompaktowy sedan, który kosztuje tyle, co całkiem ładne dom w dużym mieście, przy wyścigu spod świateł wyprzedza 95 proc. samochodów jeżdżących po drogach, a tej brzmienie spełnia dziecięce marzenia o WRC.

Sylwetka

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Sedan Audi RS3 ma prawie 4, pięć metra długości. Linie będą ostre, stanowczo zakończone, budowa ciała zwarta i dynamiczna, skądinąd tak, jak sylwetki wszelkich ostatnich Audi. Nie środek nie zauważyć, że większość modeli wygląda tak samo, a różnią się wyłącznie wielkością. W przypadku RS3 wszystko ze sobą całkowicie nieźle współgra. Auto wydaje się nisko zawieszone, 19-calowe koła szczelnie wypełniają wnęki, natomiast tył nie wystaje za bardzo. Przednia dokładka zderzaka z dumnym napisem „quattro” i subtelny znaczek RS3 na grillu pokazują, z czym mamy do czynienia.

Wnętrze

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Wnętrze nie jest zbyt ogromne, ale czworo osób nie powinno narzekać na brak miejsca. Dobrze jednak by te dwie, siedzące dzięki świetnie wykończonej, tylnej sofie były niezbyt wyrośnięte. Być może inaczej, dobrze, aby nie zaakceptować skończyły jeszcze podstawówki jak i również nie grały w koszykówkę. Kierowca i pasażer posiadają za to warunki idealne. Sportowe i co ważne, bardzo wygodne fotele szczelnie obejmują ciało i nie zaakceptować są tak dramatycznie wąskie, jak te w BMW.

Diabeł tkwi po szczegółach, a z tegoż Audi doskonale zdaje samemu sprawę. Dlatego kierownica obszyta jest alcantarą. Śliczna guz zmiany biegów również. Poprzednio nami wirtualne zegary.

To, co może wstrzymywać to wąskie wnętrze jak i również skromna środkowa konsola. Nie zaakceptować bardzo mam gdzie kłaść drobiazgi: klucze, telefon, portfel. Tak, jest podłokietnik, lecz jego pojemność jest niesłychanie niewielka. Pozycja za kierownicą może być bardzo sportowa, ale najbardziej przeszkadza mnie niezbyt ergonomicznie usytuowany wyłącznik trybów jazdy. Kamera cofania jest kilka lat zbytnio konkurencją. Dlaczego nawet przy MINI potrafią zrobić coś, co wygląda niemal jakim sposobem 4K, a w Audi nie?

Serce

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Silnik to wspaniałe 5 cylindrów i pojemność 2, 5 litra. To wielka przewaga nad tak bardzo lubianym przez bogatych młodzieńców Mercedesem AMGA45, który własne 381 koni mechanicznych wyciskał z czterocylindrowego motoru. Silnik Audi ma 400 koni mechanicznych i 480 niutonometrów od 1700 do 5850 obrotów na minutę, co oznacza w praktyce, iż prawie nie ma chwili, kiedy nie potrafi wcisnąć mnie w fotel. Zabiera się do tego faktycznie zajadle, że mam wrażenie, iż moc nigdy się nie kończy. Do chwili oczywiście, kiedy nie stanę na światłach obok Lamborghini Aventadora i nie ujrzę jego tylnych świateł oddalających się w zagłuszającym moje skromne Audi ryku. Umówmy się jednak, że tego typu sytuacje nie zdarzają się zbyt często.

Audi przyspiesza do 100 km na godzinę w powtarzalne 4, 1 sekundy i robi to z lekkością, tak samo, jak wraz z lekkością prędkości przybywa pomiędzy 100 a 200 kilometrów na godzinę, a wówczas jest prawdziwy sprawdzian dla mocnych samochodów. Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji przy struktury auta możemy rozpędzić się nawet do 280 km/h. To jednak wybór wybitnie nie na nasz zbyt, biorąc pod uwagę według pierwsze nasze przepisy, zaś po drugie polską tradycję jazdy po autostradach.

Jazda

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Napęd w cztery koła, czyli sławne quattro przeszło w porównaniu z poprzednikiem zmianę oprogramowania jak i również dzięki temu auto umie zachowywać się bardziej agresywnie i angażuje kierowcę dzięki drodze. Silnik został odchudzony o 26 kilogramów i czuć to podczas skręcania. RS3 jest mniej podatne na wyjeżdżanie przodem z zakrętu i niezwykle zapewne prowadzi się na ekspresowych, krętych drogach. Kojarzy się z symbolem quattro, innymi słowy gekonem, który wszystkimi rozcapierzonymi palcami trzyma się powierzchni. Co jest cenne w tym momencie, bo bardzo lubię uniwersalność to, że Audi będąc komfortowym jest całkiem normalnym, szybkim autem. Nie ryczy bez potrzeby, zapewnia minimalna wartość komfortu i ma bagażnik wystarczający do codziennych konieczności. Klimatyzacja cicho chłodzi jak i również odprężeni, z sączącym się z głośników Frankiem Sinatrą możemy spokojnie sunąć przy porannym korku do roboty.

Koszty

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Pslska

RS3 kosztuje wyjściowo 269 900 PLN, rata leasingu to 2 699 PLN netto przy wpłacie 10% jak i również 36 miesiącach leasingu. Naprawdę, możesz mieć za wówczas świetnie wyposażone A4, jednak emocje w tym pojeździe są nie do podrobienia. Konkurencja? Bezpośredniej brak. BMW M140i ma 340KM, natomiast w czteronapędowej wersji zaczyna się od 216 900 PLN, jest zauważalnie wolniejsze, ale ma za to 6 cylindrów pod maską. Mercedes AMG GLA A45 (bo na nową kategorię A w wersji AMG czekamy) ma 381 KM i kosztuje 252 600 PLN.

Ekonomia

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Producent mówi o 8, 4 litra średniego spalania. Bardzo chciałem dojść do odwiedzenia takiego wyniku, ale nieszczęśliwie plany spaliły na panewce. Przy kilkukrotnym wykorzystaniu możności auta na autostradzie jak i również zatłoczonej jeździe miejskiej komp pokazał mi 23 litry/100 kilometrów. W całym teście było to 13 litrów. Ktoś tutaj chyba wykonuje nas w balona.

W dwóch słowach

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Niesamowite auto, które umie być wszechstronne. Pasuje do odwiedzenia dresów i do garnituru. Kusi do szybkiej podróży, ale może być spokojnym autem na co dzień. Niezbyt duże po środku, ale za wówczas dostępne w wersji hatchback i sedan. Kosztowne, jednak z uwagi na osiągi i zachowanie na jezdni, to prawie okazja. Bardziej emocjonujące od poprzednika i dające wiele radości z jazdy. Ma swoje wady – słaba kamera, wysokie spalanie, w małym stopniu dużo miejsca w środku, ale całościowo kradnie skrawek mojego serca. Budzi emocje, a to w tegoż typu aucie jest najbardziej ważne.