15.06.2019
Adamczyk: autostrada A1 Tuszyn a mianowicie Częstochowa  w środę do przetargu

Liczący 81 kilometrów fragment autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa będzie w środę skierowany do odwiedzenia przetargu - poinformował po piątek minister infrastruktury jak i również budownictwa Andrzej Adamczyk.

Minister potwierdził w tenże sposób wcześniejsze sygnały Ogólnej Dyrekcji Dróg Krajowych jak i również Autostrad, że na 28 czerwca planuje ona ogłoszenie przetargu na pięć odcinków autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa.

Uczestnicząc tego dnia na katowickim lotnisku w uroczystości wmurowania aktu erekcyjnego nowej wieży kontroli lotów Adamczyk odniósł się m. in. do jego otoczenia komunikacyjnego. Minister nawiązał w dodatku do trwającej już budowy autostrady A1 między Pyrzowicami a Częstochową.

Powstanie świeża droga ekspresowa na Pomorzu

- Droga autostradowa A1 jest w budowie. W przyszłą środę kierujemy do wykonania, bo jest zgoda ministra finansów, ostatni odcinek autostrady A1 między Częstochową a Tuszynem. Do 2021 r., mam nadzieję, góra 2022 r., przez teren naszego własnego kraju pojedziemy autostradą od momentu Gdańska do południowej granicy - powiedział szef resortu infrastruktury.

Ponieważ liczący 81 km fragment autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa został obecnie „skierowany do realizacji” w październiku ub. roku, w późniejszej rozmowie z PAP minister Adamczyk uściślił, hdy chodzi o „skierowanie do odwiedzenia przetargu”. - Decyzje obecnie zapadły - dodał.

Źródło: tvn24 4 odcinki w województwie łódzkim mają być gotowe we wrześniu 2021 roku, an odcinek w województwie śląskim w maju 2022 roku.

Betonowa technologia

Po otwarciu 1 lipca ub. roku odcinka Tuszyn-Stryków oraz po ukończeniu powstającego fragmentu Częstochowa-Pyrzowice (planowo w 2019 r. ) przetarg albo przetargi będą dotyczyły pięciu brakujących dotąd odcinków autostrady A1, przebiegających w tzw. śladzie istniejącej drogi rodowitej nr 1.

Odcinki te mają oznaczenia: Natomiast, B, C, D w woj. łódzkim oraz E – w woj. śląskim (obecnie powstają tam odcinki F, G, H i I – od Częstochowy do Pyrzowic). Wszystkie mogą mieć być budowane w inżynierii betonu cementowego.

Odcinek A obejmuje 15, 8 km trasy od węzła Tuszyn (bez węzła) do odwiedzenia węzła Piotrków Trybunalski Południe - z węzłem. Następuje całkowicie śladem zbudowanej po latach 80 ub. stulecia autostrady A1.

Według wcześniejszych informacji GDDKiA odcinek ten między węzłami Tuszyn oraz Piotrków Zachód stanie się miał tak, jak teraz, po dwa pasy obrotu w każdą stronę, spośród zachowaniem rezerwy pod rozszerzenie do trzech pasów. Rezerwę dla trzeciego pasa przewidziano też na otwartym 1 lipca br. odcinku A1 Tuszyn – Stryków.

Do Czech pojedziesz bez korków. Powstanie najdłuższy odcinek trasy S1

Między węzłami Piotrków Zachód jak i również Piotrków Południe zachowany pozostanie obecny przekrój dwóch jezdni po cztery pasy obrotu. Dodatkowo węzeł Piotrków Zachód ma zostać rozbudowany o relacje Łódź – Stolica polski i Warszawa – Warszawa.

Odcinki B (24, 21 km od węzła Piotrków Południe do węzła Kamieńsk; z węzłem), C (16, 52 km od czasu węzła Kamieńsk do węzła do Radomsko; z węzłem) oraz D (7, 02 km od węzła Radomsko do granicy z woj. śląskim) zostały zaprojektowane jak i również mają powstać od razu jako trzypasowe, podobnie jak odcinek E w woj. śląskim (16, 8 km od węzła Radomsko do węzła Częstochowa Północ; wyjąwszy węzła).

Ogółem dzięki całym przebiegu A1 pomiędzy węzłami Tuszyn i Częstochowa Północ zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych (Piotrków Zachód, Piotrków Południe, Kamieńsk, Radomsko oraz Mykanów), 85 obiektów inżynierskich (m. in. 4 przejścia dla dużych zwierząt). Powstaną też m. in. obwód utrzymania autostrady (przy węźle Kamieńsk), miejsca obsługiwania podróżnych, drogi dojazdowe, zabezpieczenia przeciw hałasowi, przejścia na rzecz średnich i małych zwierzaków, zbiorniki dla płazów jak i również elementy odwodnienia.

GDDKiA sygnalizowała wolę, by podczas budowy autostrady utrzymać dzięki drodze krajowej nr jednej co najmniej trzy pasy ruchu – prawdopodobnie przemiennie dwa pasy w pewną stronę i jeden w drugą. W późniejszych etapach budowy możliwe powinno stać się zapewnienie dwóch pasów obrotu w każdą stronę.

Wyczekiwany odcinek

Przygotowania do odwiedzenia budowy fragmentu autostrady A1 Częstochowa – Tuszyn solidny od lat - według różnych koncepcji finansowania. Po poprzednich latach zapowiadano konstrukcję A1 Tuszyn - Częstochowa w systemie tzw. Na drodze Spółek Specjalnego Przeznaczenia (DSSP). Już w ub. roku minister Adamczyk mówił aczkolwiek, że przygotowanie tej formuły zajęłoby ok. dwóch czasów.

Pod koniec czerwca br. wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit powiedział, że Komitet Ekonomiczny Wskazówki Ministrów postanowił, że wydział ten będzie realizowany wraz z środków Krajowego Funduszu Drogowego, co przyspieszy realizacje pomysłu.

Według Szmita sposób finansowania przez Krajowy Kasa Drogowy jest tańszy tuż przy tych założeniach, które dawny przyjęte dla PPP (Partnerstwo Publiczno-Prywatne), czyli opłacie za tak zwaną dostępność.

Według podawanych jeszcze w ub. roku danych ministerstw infrastruktury szacunkowy koszt adaptacji tej inwestycji po wartościach z 2015 r. to kwota 3, 28 mld zł.

W poniedziałek Generalny Dyrektor Dróg Lokalnych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk wskazał, że przetarg zostanie ogłoszony w formule projektuj i buduj. "Tam wydaje się dokumentacja, ale chcemy ją aktualizować, żeby znaleźć odrobinę oszczędności i ewentualnie wpisać pewne innowacje" - zapowiedział.